Dia a dia

Aprendre en grup i sense fotocòpies

Si has tingut ocasió de passar per Fundació Èxit un d’aquests dies, t’hauràs trobat amb grups de joves a l’entrada. El mes d’octubre suposa l’inici dels grups d’activitat dels diferents projectes i de nou es formen parelles de mentors, mentores i joves; grups de training i de formació a mida.

Autora: María Bobes

Fa uns dies, com de costum per acabar una sessió de formació, vaig proposar compartir en grup l’experiència personal sobre allò viscut i après. Entre les aportacions em van cridar l’atenció dues:

Les fotocòpies.

“Venia pensant que seria com a classe, que ens donaríeu fotocòpies i així”.

De vegades els joves et pregunten com serà la formació, si hi haurà teoria, si han de portar llibreta i bolígraf per prendre anotacions. El primer dia veus les cares de quan arriben i descobreixen que no hi ha pupitres a l’ús i que la sala està disposada amb cadires formant un cercle per facilitar el treball en grup.

El grup.

“M’he adonat de com de poderós és el grup per fer-me caure en aquelles coses que jo no veig de mi mateixa”.

Al llarg d’una setmana els i les joves aprenen amb més facilitat des de dins del grup. Allà és on es reconeixen i retroalimenten i desenvolupen altres processos i aprenentatges diferents als que adquireixen en el treball individual.

Ens plantegem els objectius del grup de formació, segons Bradford (1975)

• Aprendre com aprendre: examinar el propi comportament tenint major consciència del seu propi impacte sobre els altres
  • Aprendre a donar ajuda: dins del grup retroalimentem el nostre comportament i ajudem als altres al fet que ho facin.
  • Millorar la participació eficaç: es creen les condicions per millorar el coneixement d’un mateix i dels altres així com els procediments per ajudar els altres a aprendre.

La participació dels joves en el grup de formació assegura a més generalitzar a altres grups els coneixements adquirits, de manera que quan s’incorporin als equips en les diferents empreses a les quals duran a terme el període de pràctiques, hauran millorat significativament la competència que els permetrà treballar en equip i seguir aprenent amb i del grup.

En el grup es genera un clima de confiança, s’intercanvien feedbacks i es proven noves formes de relació i de solució de problemes desenvolupant aprenentatges individuals, interpersonals i de grup.

I sense pupitres ni anotacions i per descomptat sense fotocòpies 😉